- Brug Kontaktformular,
- skriv til mail@universadvokater.dk
- eller ring 89 34 35 08 alle hverdage mellem kl. 9.00 og 15.00. - Tager Andreas ikke telefonen, så spørg efter David.
Ring eller skriv i det øjeblik, du står med problemet.
Kontaktformular eller mail: skriv venligst "Medlem af Aarhus Haandværkerforening".
Hotlinen er til korte spørgsmål, som vi har mulighed for at besvare på stående fod. Det koster aldrig noget, før vi aftaler det.
Advokat Andreas Olesen er den primære kontaktperson hos UNIVERSADVOKATER for medlemmer af Aarhus Håndværkerforening.
ao@universadvokater.dk - 89 34 35 08
Mere om Andreas
Advokat David Hermansen tager over i Andreas' fravær.
dh@universadvokater.dk - 89 34 35 05
Mere om David
UNIVERSADVOKATER
Vestergade 3
8000 Aarhus C
mail@universadvokater.dk
89 34 335 36
Aarhus Haandværkerforening har små tusind medlemsvirksomheder fra Aarhus og omegn.
I dag er medlemmerne ikke kun mestre fra de traditionelle håndværk, men også selvstændige fra mange forskellige andre erhverv fra de helt små til de meget store lokale virksomheder.
Indmeldelsesgebyret er beskedent og det årlige kontingent endnu mindre.
Blandt de mange fordele, du opnår gennem Aarhus Haandværkerforening, er
- adgang til et godt netværk af lokale kolleger og andre erhvervsdrivende.
- mulighed for deltagelse i faglige og sociale arrangementer.
- medbestemmelse på den erhvervspolitiske indflydelse, som foreningen yder lokalt, regionalt og på landsplan.
- gennem foreningen medlemskab af SMVdanmark med de fordele, dette indebærer i form af adgang til rabatportal mv.
- adgang til juridisk hotline til UNIVERSADVOKATER
Du er også velkommen til først at søge nærmere oplysning hos foreningens bestyrelse eller sekretariat.
Med et abonnement på UNIVERSADVOKATERs app får du bl.a.
- rykkerservice
- inkasso
- rabatter på mange af din virksomheds og jeres private indkøb
- 1-2 gratis advokattimer (ud over den gratis hotline)
- rabatter, tilbud, lodtrækninger og hotline til jeres medarbejdere
Læs mere på www.appvokat.tips.
UNIVERSADVOKATER bistår omkring 1.500 erhvervsvirksomheder fordelt over hele Danmark. Herudover bistår vi internationale virksomheder, branche- og andre foreninger samt privatpersoner.
Vi har stor erfaring med retssager, voldgiftssager, mediation og syn og skøn og har til stadighed hundredvis af denne type sager under behandling for håndværks-, bygge- og alle mulige andre typer virksomheder.
Det er som regel en god idé at tale med os eller andre advokater, inden en uenighed går helt i håtrdknude.
Kontakt os via hotlinen, vores hovednnummer 89 34 35 36 eller vores hovedmail mail@universadvokater.dk.
Den 1. juli 2024 forventes lov om tidsregistrering at træde i kraft. Loven stiller krav om, at alle arbejdsgivere giver deres medarbejdere mulighed for at registrere deres arbejdstid gennem et tidsregistreringssystem, der kan dokumentere medarbejdernes arbejdstid.
Hvad er lovens formål
Loven skal sikre, at arbejdsgivere overholder de allerede lovpligtige regler om arbejdstid i arbejdsdirektivet fra 2003, som blandt indeholder regler om maksimal ugentlig arbejdstid, medarbejdernes krav på hviletimer, samt medarbejderes krav om én ugentlig fridag.
Hvad skal tidsregistreringssystemet kunne?
Systemet skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Systemet skal være i stand til at måle den daglige og ugentlige arbejdstid og oplysningerne skal være frit tilgængelige for medarbejderne. Loven stiller desuden krav om, at oplysningerne gemmes i 5 år.
Hvad kommer loven til at betyde for arbejdsgivere?
Loven stiller krav til arbejdsgivere, om at implementere et tidsregistreringssystem i overensstemmelse med de ovenstående krav senest ved lovens ikrafttræden.
Hvis du ønsker at høre mere om lov om tidsregistrering, herunder de specifikke krav til tidsregistreringssystemet og såfremt du har brug for rådgivning til at etablere systemet, så kontakt os på mail@universadvokater.dk.
I de gode gamle dage, for 50-100 år siden, stemplede fabriksarbejdere - og nogle steder også kontoransatte - ind og ud fra arbejde ved at stikke et kontrolkort i et stempelur ved porten. Kom lærlingen 2 minutter for sent, afregnede værkføreren kontant i porten for den tabte tid med en syngende ørefigen. Til frokost, og når klokken blev 16,00,00 forkyndte en dampfløjte, at nu måtte man lægge skruenøgler og blyanter fra sig og gå hjem.
Den slags foranstaltninger havde man for at sikre, at medarbejderne ikke snød med nogle minutter hist og pist. Det var ikke noget, virksomhederne var tvunget til; de havde bare selv valgt, at det var det smarteste at indrette sig på den måde.
Sådan er det heldigvis ikke længere.
I dag er dampfløjter og stempelure ikke alene blevet museumsgenstande, og it og AI er ved at have udkonkurreret skruenøgler og blyanter.
Folketinget har for kort tid siden vedtaget en lov, der ikke længere giver virksomheder en valgmulighed. Virksomhederne skal senest den 1. juli 2024 indrette et arbejdstidsregistreringssystem, som gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for hver enkelt lønmodtager.
I dag er grunden heldigvis, at man vil sikre, at medarbejderne ikke bliver snydt for tid, men stempeluret er stadig det samme lige bortset fra at det er blevet digitalt. Straffen er ikke længere en ørefigen til lærlingen, der kommer for sent, men at der kun er det kedelige morgenbrød tilbage. Og så er det i øvrigt heldigvis nu de fleste steder slet ikke muligt at møde for sent; men man kan møde senere.
Det er dét, der hedder fremskridt!
Hos universadvokater ville gerne bibeholde et forhold mellem virksomhed og medarbejdere, der bygger på gensidig tillid, ikke på kontrol. Det er nu for så vidt angår arbejdstiden blevet forbudt ved lov.
Politikerne siger at vi skal. Politikerne siger, at EU siger, at de skal. Vi siger, at vi måske skal til sammen at sige noget til politikkerne.
Vi rådgiver gerne virksomheder og de nye (?) tidsregistreringsregler.
(DEFINITION: En leder er en artikel i et skrevet medie, der med synlig subjektivitet - fremstillerredaktionens holdning til et emne)